טיפים ומושגי יסוד על בניה ושיפוצים

אדריכל

שיפוצים ובניה

כמעט כל אחד, מתי שהוא, מעוניין בתוספת בנייה או שיפוץ כללי לבית, כדי להתאים את הבית לדרישות חדשות או לטעמכם האישי. שיפוץ ובניה מצריכים שיקולים הגיוניים ותכנון מדויק, אם לא – השיפוץ או הבניה עלולים להיות יקרים ולהמשך זמן רב.
קבלן שיפוצים מנוסה בתחומו, יכול בהחלט לתרום מהידע והניסיון שלו, לתכנן ולפשט את השיפוץ והבניה, לתת לכם מושג לגבי עלויות, ועוד כמה רעיונות חדשים שבטח תרצו לשמוע עליהם.

שתי שאלות יסוד לפני תחילת תכנון שיפוצים ובניה:
1. האם החדרים מנוצלים בצורה הכי טובה? או אולי אפשר לעשות שימוש אחר באחד החדרים יותר הגיוני…?
2. האם אפשר להרחיב ולארגן באופן שונה את החלל בחדר? בדרך כלל התשובה היא "כן", אפשר להיעזר בעלית גג ומרתף או לבנות תוספת בניה מקבילה.

כדי להשיג את המטרה שהיא "בית חלומותינו" צריך לקבוע קווים מנחים. בין אם נגשים לסידור דירה חדשה לחלוטין ובין אם מבצעים שיפוץ ובניה בדירה קיימת בעזרת מפקח בנייה פרטית, גם כך וגם כך צריך לקבוע בברור מהם המטרות שאנחנו רוצים להשיג, מהי כמות הזמן והכסף שאנו מוכנים להשקיע, ומהי הדרך שבה נבצע את השיפוץ.
כדי להקל ערכו רשימה של כל מה שמוצא חן בעינכם ומה שתרצו לשנות בדירה הנוכחית. ערכו עוד רשימה המתייחסת למטרות שאתם מבקשים להשיג בדירה, רוב המשפחות רוצות תכנון ושיפוץ דירה "נורמאלי" אך יש אנשים שרוצים להתאים את הדירה לדרישות המיוחדות להם.

לא כל עבודות שיפוצים ובניה הן בהכרח עבודות יסודיות וגדולות כמו: שיפוץ קירות, בניית קיר, החלפת ריצוף, שינוי מפלס החדרים, ישם עבודות קטנות לכל הדברים המרגיזים והבולטים שבכל מקרה צריך לעשות במסגרת השיפוץ והם השלמה לעבודות הגדולות, כמו למשל חלונות ודלתות, האם יש לכם חלונות שכיוון פתיחתם מהווה מטרד? דלתות מפריעות ומתנגשות ברהיטים או חוסמות חלל כשהן פתוחות?

שיפוצים ובניה מושגי יסוד:

"אקסונומטריה"– שירטוט טכני תלת מימדי.
"גובה" – המרחק האנכי בין המפלס התחתון של התקרה למפלס העליון של הרצפה.
גימור "פיניש"– מושג זה מתייחס לשלב הסופי וגימור עבודות השיפוצים והבניה.
"גמישות" – המונח גמישות בשיפוצים ובניה מתייחס להרחבתה של הדירה, כלומר, מידת הקלות שבה יכולה דירה לגדול ולהתרחב כדי להסתגל לשינויים ולדרישות החדשות של דייריה.
"דירה" – מערכת חדרים עם כניסה נפרדת המיועדת למגורי אדם.
"חדר מגורים" – חדר המיועד למגורים. המונח חדר מגורים לא כולל מטבח, חדר שרות, פרוזדור ומרפסת.
"חדר שירות" – חדר אמבטיה, בית שימוש, מזווה וחדר ארונות.
"חתך" – "חתך אנכי" בסרטוט טכני של בית, חדר, או פריט כלשהו.
"לוחות עץ" לוחות מעץ המשמשים לציפוי תקרה, ריצפה וקירות.
"מרפסת" – חלק חיצוני של מבנה, המקיים את התנאים הבאים: 1. רצפת המרפסת מחוברת לרצפת הפנים של הבניין וישנה דלת מעבר בניהם. 2. הקירות נבנים על לא יותר משלושת רבעי שטח רצפת המרפסת. 3. ביתר שטח המרפסת ניצב מעקה שגובהו אינו עולה על 1.10 מטר מהמפלס העליון של הרצפה.
"מרפסת גן"– מרפסת בגן, ללא גג מעליה.
"מרפסת גג"– חלק ממישור גג פתוח, המוקף מעקה, וריצפת הגג מחוברת לרצפת דירה כשדלת מעבר ביניהם.
"מרפסת מטבח" – גובלת עם מטבח או חדר שירות, עם דלת מעבר בינהם, ללא מעבר ישיר לחדרי מגורים.
"מדרג"– נועד לשינוי המפלס בחדר, יכול להיות עשוי מחומרים שונים כמו: עץ ובטון. כאמור, הוא מבדיל בין שטחים שונים באותו החדר המיועדים לפעילויות שונות.
"מתקנים"– פריטים בדירה התלויים בצנרת כלשהי, כגון: רשת המים והחשמל, רשת תקשורת, חימום ואיוורור וכדומה.
"נקודה"– נקודת אור, נקודת תאורה, נקודת חשמל, נקודת טלפון וכדומה. המונח נקודה משמש לציון המקום שבו יותקנו שקעים להתחברות לרשתות השונות כמו: רשת החשמל וכולי.
"עיצוב"– המונח עיצוב מתייחס לשני תהליכים שונים, שלפעמים מערבבים ביניהם. תהליך אחד הוא עיצוב התכולה של הדירה ריהוט וחפצים שונים, כולל תאורה. ותהליך אחר הוא עיצוב החלל בדירה בזמן שיפוצים ובניה כמו: הרס ובניה של קירות, וכל שינוי בחלל הדירה.
"קומה"– חלל המשתרע בין שתי רצפות ושגובהו אינו קטן מ 2.20 מטר.
"תקרת משנה" – תקרה לצורך עיצוב או לצורך אקוסטיקה, הנבנית מתחת לתקרה המקורית.

לסיום וידאו של כמה טיפים לעיצוב הבית אחרי שסיימתם עם השיפוצים\בנית הבית