ליקויי בניה וסדקים בקירות – מפקח בנייה

סדקים בקירות

אז מה זה הסדק שנתגלה בקיר? בעיה אסטתית או התראה לפני בעיה רצינית באמת? רבים שואלים עצמם את השאלה למראה סדקים שנתגלו בקיר ביתם. לרוב, מסתבר שמדובר בחשש נטול יסוד, ולא בליקוי בנייה. יחד עם זאת, סדקים גורמים לעוגמת נפש, בייחוד לאחר כניסה לבית חדש, או אחרי שיפוצים. לא צריך להזמין חברת בדק בית כדי לאבחנם, כל אחד מבין שסדקים בקירות מעידים על ליקויי בניה. חבל השקעתם את מיטב הכספים, לפעמים של מיטב ההלוואות, בבית. להלן רשימה בנושא והסברים. תורת הסדקים…
מאת רז פיקוח בנייה – מפקח בנייה

מה מקור הסדקים בקירות הבית ?

מקורם של מרבית הסדקים הוא רגישות לתנאי אקלים, שיטות ביסוס מבנה, הבדלים של תכונות חומרי הבניה השונים, גמישות המבנה ושיטות ביצוע הבניה. אלה לא ליקויי בנייה.
האם תנאי אקלים עלולים לגרום לליקוי בנייה? קירות המבנה החיצוניים והגג חשופים ישירות למזג האוויר, להבדלי טמפרטורה בין חום לקור, חורף וקיץ וכן בין יום ללילה. בנוסף, קיימים גם הפרשי טמפרטורה בין פנים המבנה לבין החוץ.
כל אלה גורמים למעטפות החיצונית של המבנה להתחמם ולגרום להליך שנקרא התפשטות. זו גורמת לסדיקה בין המעטפת החיצונית, לקירות שבפנים הדירה.
גם בהליך התקררות המעטפות החיצונית חלה תופעה זהה. הבדלי טמפרטורה בין פנים לחוץ יוצרים סדקים, אך אין מדובר בליקוי בניה וגם לא צריך מהנדס בדק בית בשביל זה.
תופעה זו היא למעשה סדיקה טרמית, הנובעת מהפרשי טמפרטורה, כאמור. שיעורי סדיקה גבוהים נמצא באיזורי החיבורים,
באופן טבעי – בין הקיר לגג הרעפים, ובמבנים בעלי גג בטון בהם לא טיפלו כיאות בתחזוק הגג כיאות.
מרביתם של סדקים אלה אינם בעלי השפעה על יציבות המבנה, אלא פשוט רק מפגע אסתטי. אז מה עושים?

שאפו לאיוורור טוב של חלל הגג – אשנבי איוורור, איוורור מכני וכד'. רפדו את רצפת חלל הגג בחומר בידודי כגון צמר סלע.

מבני גג בטון – הקפידו על תחזוקה שוטפת, סיוד שנתי. התחזוק מפחית משמעותית פגעים כתוצאה מהגברת כושר ספיגת החום של הגג.

חתכו את הטיח באיזורי החיבור. בכך תתאפשר תזוזה קלה בין חלקי המבנה. גמישות זו תביא לכך שההשפעה הטרמית תיבלע בתוך החתך ולא ייגרם סדק נוסף.

איך לתקן סדקים בקירות ?

ליקויי בניה – בגלל ביסוס המבנה

כאן כבר מדובר על יותר מסדק, אלא על ביסוס מבנה שלא נעשה כיאות. כיום שיטות הביסוס המובילות הן פלטות בקרקע חולית וכלונסאות בקרקע חרסיתית.בדק בית מקצועי יאבחן זאת.
אושיות היסוד רגישות יחסית לשקיעות. לקרקע יש תכונות הדומות לשטח קפיצי. כאשר לא מתכננים ביסוס יעיל, אין דירוג מאמצים המפחית למינימום את שיעור השקיעה. או אז קורה שהמבנה זז ושוקע, היסודות הרגישים להשפעות חיצוניים כמו שורשי עץ, חפירות ליד המבנה ושטיפת הקרקע מתחילים לשקוע ולזוז. במקרים קיצוניים עלול להתפתח ליקוי בניה.
עיקר הסדקים לאור שיטת הביסוס נובעים מכך שבוחרים בצורת הביסוס הפחות מתאימה, או לאור שינוי שטח פתאומי. עלול לקרות מצב בו הזנחה זמנית של משטח דשא קרוב למבנה יכול להוות סכנה. מדוע? שכבת הקרקע המקיפה את המבנה תתייבש עד עומק מטר ותיווצר תופעת לוואי שתתבטע בהתכווצות הקרקע.
סדקים הנובעים מבעיה של שקיעת הביסוס יאופיינו בקווים אלכסוניים או מדורגים שעולים מתחתית הקיר, סמוך לעמוד הבניין ומגיעים עד חלק הקיר העליון. מדובר בשחרור מאמצים של המבנה. סדק זה כבר אינו בעיה אסתטית אלא הרבה מעבר לכך. ליקויי בניה – גמישות
מאחר שהקירות והמחיצות בבנין הם חומרים קשיחים, הם לא יכולים ל"התכופף" במקביל לרצפה. התוצאה היא הרווח, המוכר ודאי לרבים מכם, הנוצר בין תחתית הקיר לבין פני הרצפה. בהחלט לא מראה מלבב…
וההסבר לכך – המלט שמקשר בין בלוקי הקיר לא עומד בנשיאת מלוא המשקל של הקיר ואז נוצר סדק בהתאמה עם שעור השקיעה של הרצפה. סדקים אלה יימצאו לרוב מתחת לפינות של חלונות. גם סמוך לכבישים ראשיים המבנים נוטים לסבול מכך. סדקים וליקויי בניה – סיכום מרבית הסדקים במבנה אינם מסוכנים או מזיקים והם מהווים פגם אסתטי בלבד. יחד עם זאת, כדאי להתייחס לסדק בבניין כאל התרעה על מחלה קרבה, משהו שקורה בבניין שלכם שאין להתעלם ממנו.
לפיכך, כשמתגלה סדק לא ברור בדירה פנו למהנדס בדק בית מנוסה כדי לקבל חוות דעת וכדי להיות על הצד הבטוח.